En aquest post, parlaré sobre les sabates amb placa de carboni ,les quals han esdevingut últimament en el calçat més de moda , malgrat el seu alt preu. L’evolució del calçat a la recerca de millorar el rendiment i en teoria prevenir lesions, en altres paraules, no para d’evolucionar.

En els últims 50 anys , les sabates han evolucionat  buscant principalment,una millora en el rendiment del corredor . Per exemple, això ho podem comprovar, en  la  marcada obsessió per millorar la marca de la marató.

En aquest post us faré cinc cèntims d’aquesta nova tecnologia i de l’evolució de les sabatilles de córrer en els últims 50 anys.

Però com era aquest calçat fa 50 anys ?

En primer lloc, podem dir que temps enrere, les sabates per córrer eren molt més senzilles. Per  exemple, la marca Nike el 1972, va treure les Nike Waffle Racing Flat Moon, enfocades per la marató. Com podeu veure a l’imatge eren unes sabates planes, o sigui drop 0, sense cap mena d’amortiment ni control d’estabilitat.  Aquí teniu un ENLLAÇ per veure una mica de la seva història.

Nike Waffle Racing Flat Moon II

Nike Waffle Racing Flat Moon I

Nike Moon 1972

 

O aquestes altres de la marca Reebok, les Reebok World 10, amb les que Ron Hill guanya la marató de Boston al 1970.

Reebok word 10

Reebok World 10

 

Després,cap a finals del 70 i començaments dels 80 la cosa va canviant…i molt!!!

Sabatilles running 80s Adidas LA Trainer 80s Saucony Trainer 80S

 

A partir d’aquí,  l’evolució del calçat ha sigut imparable , fins arribar actualment.

Evolució del calçat del corredor

 

Com aparèixen les sabates amb placa de carboni ?

Nike, el 2017 , va reinventar les sabates de córrer, en el model Vaporfly , introduint una placa de carboni dins la sola de les sabatilles per tal de reduir el consum d’energia.

El seu naixement estava dins el projecte INEOS, per tal de millorar la marca de les 2h en la marató. Nike deia que millorava el rendiment en un 4%. És real això?

Hi ha estudis com el de Hoogkamer W et al del 2019 (1), que ens diuen que aquest tipus de tecnologia pot ajudar als corredors de marató a rebaixar el seu temps gràcies a l’estalvi de fins a un 4% en l’economia de carrera. Però….. puc fiar-me d’uns investigadors contractats per la mateixa Nike ? No seria millor fer-ho per persones alienes a la marca?

Per exemple,en aquest interessant video del Blais Dubois, de La Clínica del Corredor ens parla, d’aquest estudi i sobre el model de Nike.

Que ens diu la ciència ?

Primer de tot,en aquest altre estudi independent, de Beck O. et al del 2020(2) ens diu lo contrari, Si que afecta en l’àmbit biomecànic, alterant estructures del nostre cos, però no en l’àmbit d’economia de carrera.

Podem dir que, a nivell de l’economia de carrera, un corredor que li treu al seu calçat 100 grams, gastarà menys energia a un ritme de 0,8 % més lent i podria córrer una marató  un 0,56% més ràpid. Tantmateix, és una autèntica barbaritat dir que poden millorar un 4% el consum de oxígen!!! Pot millorar però no tant.

Per tant,alleugerir el pes del nostre calçat pot millorar la nostra economia de carrera (2,3). No calen tantes falses tecnologies.

Puc dir que la base de les sabates amb placa de carboni és que afecten la flexibilitat longitudinal del calçat. Hi han estudis que es plantegen que el fet de portar una placa de carboni a la sabatilla,pot influir en el rendiment, millorant-lo,al alterar la rigidesa de la flexió longitudinal del calçat (4,5). Un una recerca sistemàtica  de Sun X et al (5) troben 7 estudis que parlen sobre la rigidesa de la flexió longitudinal del calçat i 5 d’aquests estudis parlen de la millora en el rendiment.

Tot i així no queda clar que només la placa de carboni millori el rendiment, sinó que podria ser que una combinació e interacció  entre l’espuma, la geometria i la placa, produeixi aquest efecte. (6)

També, cal considerar altres factors com el pes de la sabatilla, la massa corporal del corredor i el tipus d’entrada al córrer. (7)

Conclusió

Pot ser que hi hagi una millora en el rendiment, però no tant pronunciada com diu Nike.

 

 

Bibliografia

  1. Hoogkamer W, Kipp S, Kram R. The Biomechanics of Competitive Male Runners in Three Marathon Racing Shoes: A Randomized Crossover Study. Sports Med. 2019 Jan;49(1):133-143. ENLLAÇ
  2. Beck ON, Golyski PR, Sawicki GS. Adding carbon fiber to shoe soles may not improve running economy: a muscle-level explanation. Sci Rep. 2020 Oct 13;10(1):17154. doi: 10.1038/s41598-020-74097-7. ENLLAÇ
  3. Cheung RT, Ngai SP. Effects of footwear on running economy in distance runners: A meta-analytical review. J Sci Med Sport. 2016 Mar;19(3):260-266.ENLLAÇ 
  4. Ortega JA, Healey LA, Swinnen W, Hoogkamer W. Energetics and Biomechanics of Running Footwear with Increased Longitudinal Bending Stiffness: A Narrative Review. Sports Med. 2021;51(5):873-894. ENLLAÇ
  5. Sun, X., Lam, W. K., Zhang, X., Wang, J., & Fu, W. (2020). Systematic Review of the Role of Footwear Constructions in Running Biomechanics: Implications for Running-Related Injury and Performance. Journal of sports science & medicine19(1), 20–37.ENLLAÇ
  6. Healey LA, Hoogkamer W. Longitudinal bending stiffness does not affect running economy in Nike Vaporfly Shoes [published online ahead of print, 2021 Jul 17]. J Sport Health Sci. 2021;S2095-2546(21)00073-9 ENLLAÇ
  7. Ortega JA, Healey LA, Swinnen W, Hoogkamer W. Energetics and Biomechanics of Running Footwear with Increased Longitudinal Bending Stiffness: A Narrative Review. Sports Med. 2021;51(5):873-894. ENLLAÇ