Com vam comentar en un post anterior, i d’acord amb els autors d’un article de 2004, (La cursa de resistència i l’evolució d’Homo. Natura. 2004; 432: 345-52), publicat a la revista Nature, els éssers humans han nascut per córrer. Això contradiu amb l’opinió de determinats metges, podòlegs …

Bramble i Lieberman, en l’article, han suggerit que la nostra estructura corporal va ser significativament influenciada pel fet que havíem de córrer per la supervivència.
El calçat del corredor ha evolucionat significativament des dels primers prototips. Fins l’auge d’execució de la dècada de 1970, on es van crear sabatilles que tenen una quantitat significativa d’amortiment i estabilització incorporat en elles, comercialitzades per a la comoditat, protecció contra lesions, i la correcció dels patrons de moviment.

Això ens porta a un tema crític. Si de fet hem evolucionat per funcionar amb unes sabates que esmorteeixen i controlen els nostres peus, per què ens lesionem igualment? És evident que molts factors han canviat en l’evolució de la nostra espècie, però s’ha suggerit que el nostre calçat pot haver jugat un paper important.

Si estem fets per córrer, per què ens lesionem? Prop d’un 80% dels corredors es lesionen cada any. Com pot ser que l’índex de lesions sigui tan gran entre els corredors?
Per evitar les lesions, des de fa aproximadament quaranta anys venim tractant de protegir més i més els nostres peus a l’hora de córrer. Aquesta nova estratègia, en part de màrqueting, té un resultat oposat a l’esperat: com més protegits correm, més febles es tornen els nostres peus i més propensos som a les lesions. Però, per què passa això?

Per saber el perquè, cal saber una mica de com estem dissenyats. La importància de l’arc plantar, i de tots els ossos i músculs que suporten aquest arc …

L’arc plantar, és una peça important per a suportar el pes del nostre cos. Doncs bé, el nostre peu és una meravella estructural de la natura: com més gran és el pes que suporta l’arc plantar, més i millor s’acoblen les seves parts i més resistent es fa. El seu poderós i complex entramat està compost per vint ossos, trenta-tres articulacions, 12 tendons elàstics i divuit músculs.

El peu presenta un arc intern, un arc extern i un arc transversal que configuren el nostre arc plantar. Aquests arcs han de funcionar al mateix temps perquè no s’enfonsin, de manera que l’acció de la musculatura és vital per a això. Si hi ha equilibri entre la musculatura que suporta cada arc, aquests es mantindran correctament i l’arc plantar no patirà.

Que passa quan omplim l’espai de l’arc plantar amb massa amortiment o amb plantilles? Doncs que la musculatura que manté cada arc, deixa de treballar eficientment, fet que pot provocar que baixi l’arc plantar i comporti un risc de patir lesions de diferents tipus, en funció de si és l’arc intern o extern, principalment, el que cedeix . Tot això, a través de diferents cadenes musculars pot arribar fins el nostre cap, i no és l’alteració a nivell del peu l’única que donarà dolor.

Però el peu és un membre flexible i mòbil. A cada trepitjada, el cos munta l’arc i el prepara per rebre tot el pes durant uns instants, per després produir un impuls i tornar a relaxar-lo. I com es prepara l’arc plantar durant la carrera? Per comprendre,cal parlar de la pronació natural.

Si intentem córrer descalços, el nostre cervell, si no hi ha un vici biomecànic adquirit, de molt temps de portar calçat esmorteït, intentarà aterrar primer per la vora externa del peu per passar cap al dit gros i finalment donar suport al taló, o sigui, la pronació natural.

En canvi el corredor amb calçat esmorteït, realitza la pronació anti-natural, que com podeu veure és totalment oposada a l’anterior.

Encara que sembli mentida, molts han estat durant anys en contra del calçat esmorteït. Un d’ells ha estat Arthur Lydiard, entrenador neozelandès de prestigi. Lydiard assegurava que tot el que es deia a prop de la pronació, no eren més que bajanades publicitàries. Posava sempre el mateix exemple: Si a una persona de qualsevol edat se li deixa córrer descalç per un passadís amb una superfície dura, gairebé sempre descobrirem que no hi ha rastre de pronació i supinació.

Quan calcem els nostres peus dins d’una sabatilla esmorteïda alterem el moviment natural del peu i es generen desplaçaments laterals del turmell, produint-se la pronació antinatural.

A banda, com més altura li donem al peu, més s’altera la possible alteració que pugui tenir aquest. Segons Lydiard, “quan fa anys estàvem habituats a córrer amb sabatilles de lona planes, no patíem fascitis plantar, ni pronàbem ni supinàbem, en termes generals podem dir que no existia cap problema en els nostres peus”.

Quina necessitat teníem de tants problemes per als nostres malmesos peus? Simplement perquè a algú se li va ocórrer que és millor córrer davant del nostre centre gravetat per fer-lo més ràpidament i cansar-nos menys.

L’evolució ens ha dissenyat des de fa milions d’anys i sàviament ha implantat en el nostre cervell la forma més eficient i menys lesiva de córrer. Quan correm descalços o amb calçat minimalista, el peu es flexiona, s’estén, s’obre i s’agafa a la superfície. Tot això es tradueix en menys pronació i una millor absorció de l’impacte.

Óscar González Masana
Fisioterapeuta Col núm 3000. Especialista de la clínica del corredor